Mental nedtrapping – hva betyr det for ferien?

FraværsassistenFerietiden sniker seg på. Det som har følt som en evighet er plutselig rett rundt hjørnet. Arbeid hoper seg opp på jobb, pass har gått ut på dato, treningen har ikke gått helt etter planen, og ferieplanene….

Mitt tips til deg; fokuser på det du kan kontrollere selv – deg selv!

For at vi skal kunne nyte den etterlengtede ferien i fulle drag er det synd å bruke den første ferieuken til å lande.

Nedtrapping er noe vi forbinder med trening. Men hva om jeg sier at nedtrapping også er noe en kan gjøre mentalt…at nedtrapping kan være oppvarming til ferien?!

Våre mentale muskler fungerer akkurat på samme måte som våre fysiske muskler. De må varmes opp før de kan yte maks og de trenger nedtrapping så oppbyggingen kan skje raskere.

Hjernen kan kalles for vår mentale muskel. Vi vet vi må holde kroppen i aktivitet og spise sundt for å ha en god helse men de færreste vet at vi må tenke på samme måten med hjernen.

Ferien er en perfekt anledning til å ha litt ekstra fokus på vår mentale muskel. Her kommer noen konkrete tips til hvordan vi kan trappe ned, gjøre vår mentale muskel klar og nyte ferien fra første dag:

  • Vær realist og ikke tidsoptimist!
    • Hva er viktig å gjøre før ferien? Hva kan delegeres bort mens du er på ferie? Og hva kan vente til du er tilbake
  • Skriv en to-do liste som du kan ta fatt på når du kommer tilbake. Skriver du ned det du tenker på så kan hjernen slippe taket i dette. Første dagene på jobb etter ferien er man gjerne litt ukonsentrert og da er det godt å ha en to-do liste å klamre seg fast til.
  • Book inn et par møtefrie dager før du går ut i ferie, og rett etter du kommer tilbake.
  • Ferie fra onsdag – onsdag?
    • Med en kort jobbuke før og etter ferien får du mulighet til en fin nedtrapping og en myk start når du er tilbake.
  • Fraværsassistent
    • Oppgi kontaktinfo til en kollega som kan ta seg av enkle ting mens du er borte
  • Bestem deg for å koble av og smil i det du forlater jobben.